3 tips om topfit aan jouw volgende training of wedstrijd te beginnen.

Marissa hardlopen in het park

Zoals veel van de lezers van mijn blogs wel zullen weten loop ik zelf 800 en 1500 meter. In de periode van mei tot augustus loop ik veel wedstrijden en wil ik topfit zijn. Maar ook als je geen 800 of 1500 meter loopt zijn er bepaalde tips die voor iedereen van pas kunnen komen om topfit te zijn.

Voor sommige lezers zijn deze tips misschien extreem vanzelfsprekend maar ik spreek ook vaak mensen die eigenlijk helemaal niet weten hoe ze het nou moeten aanpakken. Twijfel vooral niet om contact met mij op te nemen. Ik vind het leuk om met mensen in contact te komen. Zeker met mensen die net als ik graag het beste uit zichzelf willen halen.

Nouja goed.. Door naar de tips.

1. Trainen

Natuurlijk moet je trainen om fit te zijn. Maar niet iedereen weet goed hóé je moet trainen. Probeer variatie aan te brengen in je trainingen en daag jezelf uit. Ik train 10 tot 11 keer per week maar bijna geen enkele training is hetzelfde. Om hard te lopen moet je natuurlijk hardlopen, maar je kan variëren met intervallen en verschillende afstanden. Verder is kracht en stabiliteit ook belangrijk dus vergeet niet om dit ook te trainen. Daar kan je blessures mee voorkomen en je zorgt dat je lichaam in balans blijft. Voor de afwisseling kan je ook zeker eens een andere sport of activiteit uitproberen. Ik vind zwemmen, fietsen en klimmen bijvoorbeeld ook leuk en dat doe ik dan ook regelmatig als alternatieve training.

2. Goed eten

Goed eten helpt je bij herstellen. Vooral genoeg eiwitten en koolhydraten is belangrijk. Probeer binnen 30 minuten na een training of wedstrijd de voorraden in je lichaam weer aan te vullen. Zo kan je weer fit beginnen aan je volgende training of wedstrijd. Ik neem zelf vaak na mijn training of wedstrijd een eiwitshake. Met het eiwitpoeder van Greenpowders kan je ook lekkere smoothies maken dus dat is zeker een aanrader.
Goed eten is de basis maar je kan het ook uitbreiden met extra voedingssuplementen zoals ijzer, visolie, vitamine D, etc. Daar komt alleen ook wel meer kennis bij kijken.

3. Rusten

Als je dan goed getraind hebt en je hebt je voorraden aangevuld, vergeet dan vooral niet om ook genoeg rust te nemen. Zelf train ik bijna elke dag twee keer en bij twee trainingen op een dag zorg ik dat er altijd minimaal 4 uur tussen de trainingen zit. Natuurlijk zullen de meeste mensen niet 2 keer op een dag trainen maar ook dan is het belangrijk dat je genoeg rust neemt. Zeker bij een wedstrijd heb je er niks aan als je vermoeid aan de start begint. Je lichaam heeft tijd nodig om weer op te laden.

Deze tips kunnen je helpen om goed te trainen en goed te herstellen. Op die manier kan je topfit worden. Maar eigenlijk is het belangrijkste om gewoon naar je lichaam te luisteren en om plezier te hebben. Het is zoeken naar jouw eigen droombalans.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.